Langsir Raya...

Sunday, August 23, 2009

Raya lambat lagi, hari ni baru hari ke-2 puasa...hehehe...tapi persiapan raya pasti ramai yang dah pun buat sebelum puasa lagi. Macam tu juga dengan family aku. Bukan apa, banyak sebab kenapa kita kena buat persediaan awal nak menyambut raya. Antaranya ::~

  • Tempah baju awal sebab tukang jahit menutup tempahan sebelum puasa lagi....huhuhu...aku dah rasa macam mana sedihnya baju raya aku tahun lepas tak sempat siap...maka nya aku tak berbaju raya tahun lepas...untuk makluman!
  • Shopping sebelum puasa.....sebabnya lebih baik shopping sampai pening sebelum puasa. Kalau hausssss & lapaqqqq boleh lah pi makan. Kalau dah puasa, tak boleh makan. Nak lagi bershopping dengan membawa anak-anak...kering tekaklah jawabnya.
  • Tempahlah kuih raya lebih awal...macamlah kita ni rajin sangat kan...hehehe...macam aku. Senarai tokey-tokey kuih memang dah ada list. Setiap tokey kuih ni aku dah kenal pasti kuih apa yang sedap, sebab bukan semua kuih yg dia buat tu sedap...kehkehkeh...
  • Sila bajetkan duit raya dan perbelanjaan lain lebih awal. Memandangkan gaji beberapa hari lagi...gaji gomenlah, macam aku..gaji korang aku tataulah bilakan...ahaksss....kena lah selit-selitkan mana bajet raya yang penting dulu. Bulan depan gaji awal sebab nak raya. Kalo over bajet kang, tak makan pulak lepas raya...huhuhu...

Jadi, tips-tips yang aku bagi tadi tu boleh jugak kalau nak ikut. Sangat sesuai bagi kengkawan yang bergaji ciput macam aku ni...huhuhu. Aku pon dah buat persiapan macam apa yang aku dah tulis kat atas. Dan entry kali ni adalah antara persiapan raya yang sedang aku lakukan demi raya akan datang dan demi tak mengusutkan kepala aku....






Ini adalah langsir yang kami guna sekarang. Dah lama tak berganti langsir. Last aku jahit tahun 2006, itupun masa Kak Long aku nak kawin..haaaaa...dah 3 tahun pun. Warna coklat. Tahun ni Mdm. Sara cakap taknak warna gelap-gelap dah. Sebab rumah pun jadi gelap. Memang dari dulu kami tak pernah tempah langsir, semuanya dijahit sendiri. Sebab memikirkan kos...sebab tu langsir rumah kami sangat simple, takde nak berscallop bagai...senang nak basuh...kekeke...Dulu-dulu mak aku yang jahit, sejak sekolah menengah tugas khas ni diturunkan kepada aku. Sebab aku je yang boleh jahit lurus. Kalau Kak Long & adik perempuan aku tak jadi lurus, tapi bengkang bengkok..huhuhu...pelikk!!!






Pada akhir bulan Julai hari tu, aku berdesuppppp ke KL untuk mencari langsir raya di Nagoya Tekstile. Ni bajet gaji bulan 7 yer akak-akak sekalian...hihihi...gambar di atas tu langsir yang kami cadang nak beli, tapi meternya dah tak banyak....kensel!!!!!




"Night Curtain"


"Day Curtain"


Finally, kami decide pilih night curtain gambar atas dan day curtain yang bawah ni. Saja pilih day curtain warna putih sebab Mdm. Sara a.k.a mak kesayangan kami nak rumah terang tahun ni. Dan night curtain tu kami pilih pastel color...soft-soft gitu. Dan warna trademark aku iaitu ala-ala pink tu adalah sket...heheheh...harusss. Tema macam ala-ala Inggeris gitu...cetttt!!!





Operasi menjahit dah pun bermula sebelum puasa lagi. Jahit sikit-sikit. Maklumlah, aku ni wanita bekerjaya, masa tak banyak...hehehe...kononlah tu. Aku ni bukannya rajin sangat...hehehe. Iyalah, bila hari bekerja ni penatlah sikit. Kalau nak jahitpun ansur-ansur, tu pun weekend.



Nasib baiklah rumah aku tak banyak sangat tingkap, ada sliding door & pintu bilik. Tapi walaupun tak banyak, semua akan jadi double sebab semua double layer. Tak lama lagi siaplah. Dengan pertolongan Mdm. Sara jugak kalau aku tak sempat nak jahit. Bulan puasa ni memang banyaklah entry yang berkaitan dengan persediaan raya kan. Aku tak sabar nak tengok persiapan raya sahabat-sahabat blogger yang lain....

Nota Pink ::~ Kak Long pulak import langsir umah dia...adussss....

14 comments:

adianiez AIDA said...

aduhai, rumah aida tak pasti lagi berlangsir baru or tidak la raya tahun ni... tiada masa nak gi beli...

Anonymous said...

wowww!!!
dah terbayang2 langsir ara tergantung cantik kat tingkap...

hehehhe.....

hnyhar said...

wah terernye dia jahit langsir sendiri tu..bertuah cik abang nanti.BTW, cantik langsir tu..mmg ala2 english..

arapink said...

To Aida ::~ Langsir bukan brg yg kita patut tukar setiap tahun...

Mcm Ara ni dah 3 tahun..patut tukar...huhuhu

arapink said...

To Kak Jaja ::~ Tak ler lawa sangat, janji baru...kekeke

arapink said...

To Hnyhar ::~ Kak Nani, tak ler pandai sgt, jahit lurus2 jer. Nak berpesen2 tak jadinya...

Ada ke gaya Inggeris? ehekkk...ni tny org dok negara omputeh... ;-)

manusia biasa said...

kak ara..kalau dah tau jht lruih 2...blh la jht bju raya lak..x sush..meh sni nk ajaq bju kurng besa

arapink said...

smai...akak tau buat baju kurung tapi m***s!!!!...wakakaka

ieda Harun said...

wahhhhhhhhhhh langsir baru...meh jahitkan langsir akak sekali araaaaa...tp kain langsir pun lom beli lg,jap rasa nk tkr jap rasa malasssssss huhuhuu

shaz said...

Sweet lah kaler tu, ala ala country design. Akak pun suka jahit, dulu dkt Malaysia selalu jahit langsir sendiri. Yg paling boring masa potong kain nak kena ukur. Time jahit pakai mesih laju ajelah sebab straight memanjang.
Sekarang dkt obersea ni rumah semua pakai blind dah, tak payah jahit langsir.

arapink said...

To Kak Cute ::~ Ara ni sebenornya bukan rajin sangat. Bila tengok mesin tu mcm berpinor je mata...

huhuhu...tukarlah. Nagoya dekat ajer...kat PAS...ehekkksss

arapink said...

To Kak Shaz ::~ Cantik ker? Maceh. Ala-ala country yer..

Dah dok sana x yah jahit langsir yer...bila siang tarik ajer...hehhe...ala-ala pejabat gitu...kekee

Anonymous said...

pandainyer cik ara kita jahit langsir. Bgs2! nti cc leh tempah..

arapink said...

CC....ara pandai tapi tengok keadaan...kalo kemalasan melanda tu tak leh buat mende....kekeke