Lesen....

Thursday, August 13, 2009

Bila buka blog aku hari ni, banyak kawan-kawan yang post entry tentang pemergian Allahyarham Ustaz Asri dari kumpulan Rabbani. Innalillah....sebetulnya aku baru tahu sebab hari ni agak sibuk. Tak sempat nak belek paper atau nak tengok surat khabar....




Walau apapun, kita sebagai hamba hidup perlu diteruskan. Dan tidak putus-putus mendoakan yang baik-baik saja untuk keluarga dan sahabai handai kita semua. Hari ni aku rase gembira sebab hari ni aku lulus dengan jayanya lesen memandu....huhuhu...sebenarnya malu nak post entry ni sebab aku rasa aku antara orang yang terlewat memilikinya. Tapi takpe lah, cuma nak berkongsi cerita untuk hari ini sahaja...

Seawal jam 7.50 pagi, seperti yang aku janji dengan cikgu memandu aku, jam 8.00 pagi kami dah bertolak ke Institut Memandu yang berkenaan. Tak lama aku tercegat kat luar ni macam mak guard dah aku rasa, sampailah suami kepada Zie Agency ni datang. Sejak aku mula belajar, aku memang hangin dgn mamat nih...nama pon Mamat...cessss. Bukan apa, masa aku nak ambik Ujian Kelayakan Memandu (QTI), janji jam 9.00 pagi, jam 11.30 baru dia datang! Siot betul...aku pantang betul kalau lambat-lambat nih sebab aku sorang yg punctual.... dalam hati aku masa tu kalo 10 minit lagi dia tak datang, aku nak blah jer...tu cerita Sabtu lepas...terlebey sudehhh...kekeke....

Setibanya kat situ, aku tengok orang dah ramai. Makin lama makin ramai. Ramai yang muda-muda. Aku pun cari cikgu aku. Dia cakap nak belajar sekejap sebelum JPJ datang. Aku cakap ok. Cikgu aku tu aku panggil "Uncle Syed". Bahasa percakapan dia aku kurenggggg faham sket sebab dia mamak...huhuhu...macam itik ngan ayam lah gayanya.....

Masing-masing sedang berlatih sebelum ujian sebenar. Aku sempat lagi snap gambar tu....hehhee. Aku duduk dibangku menunggu macam takde perasaan jer. Gementarlah jugak. Malam tadi aku tidur pun kul 2.00 pagi...hehehe...Takot....

Yang dalam Kancil merah tu kawan aku, namanya Pija. Kebetulan kami sama hari lah pulak ambik test ni. Dalam tempoh 2-3 minggu ni, aku memang penat. Sebelum lunch, dalam jam 12.30 tgh, aku dah blah kuar ofis untuk belajar kereta. Sebab aku rasa hanya waktu ni jer yang sesuai. Kul 2.00 petang aku masuk ofis semula. Biarlah penat sket, janji siap. Sebab aku dah bajet nak dapatkan lesen ni sebelum puasa ni.

Setelah berhempas-pulas, oittt..apa yang aku hempas??? Pintu kereta baik jer aku hempas hari ni taw...kekeke... mendengar bebelan JPJ tuh, akhirnya aku lulus jugak. Alhamdulillah.. Kawan aku si Pija tu pun lulus jugak....senyum lebor jer aku tengok muka dia...hehehe...turn dia lebih awal dari aku, so dia balik dulu. Yang aku ni pulak, seperti biasa En. Mamat tu lambat menjemput aku....sekali lagi aku meroyan. Rase nak panggggggggggg jer! Dengan keadaan yang panas kat situ, hati aku makin panas. Nasib baik ada 2-3 orang yang belum balik. Sempatlah aku borak tentang pengalaman masing-masing.

Next week aku akan dapat lesen "P" aku....yeyeyey...opst, gambar tak bagi lagi..ahhh, esoklah aku hantar. Nanti bolehlah nak drive kemana-mana. Lebih-lebih lagi kalau Mangolian buat gathering. You all jangan luper plan kita ke Penang Disember ni weh!!!...kekeke....Alhamdulillah, ni semua berkat doa-doa orang-orang yang ada disekeliling aku yang saban waktu bagi moral support....hik hik hik...maceh semua :-) Special thanks to my mum, my family & Mira, mak Mira & abah Mira yang selalu bagi kata-lata semangat kat aku taw.....nanti ada rezeki kita makan pulut kuning yer...hehehe...

Dalam perjalanan balik kerumah, Cik Arapink telah melunaskan satu misi (bukan misi kat sepital tu erk)...kekeke...iaitu memakai "mask" at public area. Sebelum ni, dalam entry sebelumnya, aku ada cakap orang-orang kat sini bila tengok orang pakai mask, diorang macam memperlekehkan jer. Macam diorang tak tahu bahawa pencegahan sangat penting daripada merawat. Hari ni saja kes kematian akibat H1N1 mencecah seramai 40+++....satu angka yang amat mengerikan aku. Dalam bas tadi, mulanya aku tak pakai, walaupun mask memang dah standby dalam beg. Tapi aku terdengar budak lelaki seat depan macam selsema, memang sah! Pastu adik sebelah aku tu cakap sekolah dia start dah tutup hari ni, sebab kes babi nih...hadoiii.. Apa lagi, aku dengan sepantas kilatlah rembat mask aku....Lepas ni aku akan memakainya setiap kali balik kerja. Dalam hati aku tetap tak berpuas hati kenapa kita Islam ni yang ramai jadi mangsa sedangkan kita tak mencekik "Babi" tuh!!!!!!!....

Akhirnya hari ni berakhir juga dan apa yang aku risaukan pon selesai dengan jayanya. So...inilah cerita aku untuk hari ni. Memenatkan tapi berbaloi....See you then....

Nota Pink ::~ Sila minum banyak jus oren, memakan apple hijau dan memakan bawang putih dengan banyak sebagai langkah berjaga-jaga daripada dijangkiti........

22 comments:

iina said...

sebab pe org islam mudah kena? sebab ada kaitan dengan antibodi ler.. diorg yg mkn dan bela binatang tuh.. dah tersedia ada antibodi tuh.. yg xde cam kita nie.. mmgler mudah kena.. virus xde ubat.. yg lawan virus hanya antibodi.. yg kita ambik antibiotik tuh itu bakteria.. bila virus attack bdn kita.. bacteria masuk dan badan kita sakit.. sebab tuh kita mkn antibiotik utk lawan bakteria.. bkn lawan virus.. samalah cam selsema babi tuh.. virus dah masuk.. antibodi lemah... then bakteria masuk.. kenalah selsema batuk dan lelain penyakit.. ;)

lupa lak nak congrats.. selamat memecut dijln raya ya ;)

arapink said...

ye kak iina.....mcm org yg mkn babi tu mmg dah immune...kalo antibodi tak kuat dlm badan kita, abis lah....

TQ kak iina....ntah ler nak memecut, mcm takot jer...hehehhe :-)

ieda Harun said...

TAHNIAHHHHHHHHHHHHHH!!!!!..pas ni leh intai² showroom pulak ek...haah amalkan epal hijau,oren & susu...la ni tiap hari akak bebel ngan budak² tiap hr wajib amik 1 sudu scot emulsion pg & mlm...WAJIB OK!my order hehehehe

manusia biasa said...

TAHNIAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
tgl smai ja la lg blom dpt 'P'..huhuhu..bila la nk dpt nya..time posa @ lps raya..hmmmmmmmmm

u-neey said...

Tahniah ara dah lulus ujian memandu. Pasni boleh la buat impak maksima kat temerloh ni yea.

bagus la ara dah pakai mask sbg protection.
saya pon hangin betol la kat sang b*b* ni. kita yg xde kena mengena jd mangsa. najis mughollazoh betol..

Anonymous said...

ohhh....baru dpt lesen erkk...
mmm..tahniah ara....blh la drive ke BP pulak lps nie....hehehhe.

Bwg putih tu mkn mcm mana? yg dibakar mcm nak buat smbl belacan tu ke atau yg dihiris buat tumis lauk??

Kat komen akak pon td ade jg yg suruh mkn bwg putih...tp mkn mcmana? atau kena mkn mcm tu je...werkkkkk!!!

Apple ijau ok la...nak kick buatkan air apple ijau + susu...letak ais...walaweyyyyy!!!!
fanatik ah kak....

Kak Lia said...

dh lulus....taniah....nt mama carik kat keta kecit....opsss....tk muat....ahakskss...


mama ni pun nk carik mask tgari kang, nk mrayap ke nagoya kekdahnye...

arapink said...

Kak Cute ::~ TQ manyak-manyak akak...tentang showroom tu lambat lagik kot....manyak jerat lain lagi...huhuhu

baguslah akak, budak2 tu mkn scot tu...harap semuanya sihat dan selamat...

arapink said...

Sue @ Ela ::~ Takpe...bior lambat asalkan dapat jugak nanti...heheh

arapink said...

U-neey ::~ Ara drift nak bawak u-neey sekali...kat esplanade tuh...kekeke

ntah lah babi ni....payah nak kata lah....doa banyak2 moga kita semua selamat

arapink said...

J@j@ / Bini The Rock ::~ Ha ah, baru dapat...rezeki lambat sket lah kak...

bawang tu masuk dalam masakan. maksudnya kuantiti tu lebih dari biasa lah....

apple tu kalau buat jus mcm tak best pulak, kalo makan lg bagus sebab kulit apple tu banyak zat utk halangan penyakit berjangkit ni

arapink said...

Mamarempit ::~ TQ mama. kete besor2 leh lah tapi dananya perku besar jugak...huhuu

merayap tu pakailah...Jemaat ni mmg hari merayap...Ara dok opis jer :-)

UnGu VioLet said...

sempat snap gambar yer.. anyway, all the best!!

Aspalela said...

Araaaa....

amboi amboi amboi......
blh la bwk aku pusing temerloh lps ni...tp
wait wait wait...

aku mabok kete..so kena bekal pastik lebey...muahahahahha

CikguZue said...

tahniah2.
wah!periksa pun masih bersantai ambik gambar. hihi.
saya kalau periksa, semua benda dah tak nampak, makan pun tak lalu. punyala gabra.

arapink said...

To Mar ::~ TQ...snap pic jap jer...sambil tengok orang tu akak pon snap ler...hehehe

arapink said...

To Aspa ::~ bukan takat Temerloh, Sungai Siput pon aku leh bawak nanti...

Ko mabuk kete? takpe, kalo mabuk ko jgn dok depan, aku letak ko dalam bonet...kekke...buh besen sekali

;-)

arapink said...

To Kak Zue ::~ TQ akak. ARa pun, dalam ati kemain takotnya tapi malas nak layan...tu yg santai2 jer tu..

Kalau subjek yg membaca Ara pon kecut...kekeke

Mummy Dasy said...

betul antibodi kite yg x kuat jd penyebab w/pon xde kene mngena...anyway congrats for ur license... anak2 pagi petang bg vitamin mencegah lebih baik kata org

arapink said...

TQ mummy dasy :-)

apa2 pun kita sama2 berdoa supaya dijauhkan dari penyakit ni

miss jiejie said...

waaaaaaaaaaaaaa..
tahniahh !!hhihih

arapink said...

TQ jie...menetesss peluh wanita akak ngadap muke JPJ tuh.

kak ara tunggu entry jiejie lak nanti k :-)