Cik Asma @ Lelah...

Friday, May 1, 2009

Cik Asma telah memberi kesan terhadap 300 juta manusia seluruh dunia. Penularan dijangka bertambah buruk, diunjurkan kira-kira 100 hingga 150 juta orang lagi akan menghidap Cik Asma menjelang tahun 2025
PENCETUS CIK ASMA
  • bahan penyebab alahan atau alergen seperti binatang peliharaan, debunga, kulat dan sesetengah makanan ( sape2 yang memelihara kucing kat umah tu, baiklah dikurangkan mendukung yer....bulu-buluan tu yang tak tahan )
  • jangkitan virus seperti flu ( yg paling baru & da bomb iaitu "Swine Flu" @ Selsema Tett!!! )
  • peradang seperti asap rokok, pencemaran udara & bau cat ( kalo umah baru cam umah ara ni kene tunggu ilang bau cat dulu ek...hehehhe )
  • perubahan cuaca spt udara sejuk & panas mcm kat Mesia nih ( mcm kat umah kita ahh..jap2 ujan...jap2 panas )
  • pencetus di tempat kerja spt habuk kayu, tepung, bahan kimia industri, gam etc ( tepung pun bahaya ker???...heheheh )
  • ubat spt aspirin, penghalang beta & ubat anti radang ( aku tatau natang nih )
  • tekanan emosi spt gelisah, stress & kegembiraan melampau ( sedih pun payah...suka sgt pun seksa...huhuhu )
  • makanan & bahan pengawet ( mmg sah2 bahan dari makanan byk bg kesan )

untuk korang yg ada Cik Asma ni, ni aku bagi web yg boleh bagi korang banyak panduan & kawalan penyakit ini :: www.asianasthma.org

semoga hari-hari kalian bersama orang yang tersayang sentiasa indah dengan pencegahan yang wajar....

6 comments:

mamarempit said...

sesape yg ade asma tu..meh la cube minum susu Alpha Lipid..insyaAllah...mcm mama....syukurrrrrrr..dh tk kena attack lagik

arapink said...

betoi ma...alphid (kak cute bg nama nih...hehehe) salah satu pemakanan terkini yg membantu nk bg baik lg. to mama, moga lebih ceria tanpa serangan Cik Asma :-)

Noraliza Ramly said...

alapak tepong pun pencetus asma kew???????bahaya ni....kuang3

sue @ ela said...

ooo ya ka..bgus

Aspalela said...

nasinb baik ASPIRIN...
Klu ASPA tadi..
aku carik ko smpi lobang cacing....muahahahahhaha!!

**ganazz nie..ganazzz...

arapink said...

muahahaha...mmg bukan ko lah aspa..ato ko mmg penyebab cik asma? hahaha....ganazzzzznyer...aku x takot...kekeke