Terlalu Istimewa...

Wednesday, May 6, 2009


Ku tak tergambar wajahmu


Sinar mata itu


Lirik senyumanmu


Pesona yang membelai


Wajahmu bercahaya


Memberi bahagia


Tiap yang memandang


Hati jadi salju




Kau terlalu istimewa


Kasih dan sayangmu terpancar


Seikhlas tiada batasan


Terus membara


Teringin rasa jiwa


Ingin ku lihat mu bahagia


Sentiasa Dibawah Limpahan-Nya



Ku pasti kau berbahagia


Dengan kasih mesra


Ketabahanmu aku bangga


Kau lah segalanya




Tak tertanggung rindu…


Mendengar suaramu…


Tawa mengusik jiwa…




Ini mak saya, Puan Siti Sara binti Ahmad. Tahun ni mak dah pun menjangkau usia 56 tahun pada 07 Ogos nanti. Mak saya sedikit pendiam orangnya. Tapi mudah mesra kalau berborak dengan sesiapa sahaja lebih-lebih lagi dengan orang yang kenal mak. Dengan anak-anak mak macam sahabat. Kami adik beradik boleh berborak dengan mak apa saja....tak kisah wpun dalam soal "cinta"...mak selalu positif dan selalu bagi pendapat. Mak adalah insan yang sangat tabah, sangat kuat semangat. Saya tak pernah tengok mak nangis...tapi saya tak ikut mak sebab saya kuat menangis. Mak sangat payah menitiskan air mata walau apa pun masalah dan dugaan yang menimpa...mak memang kuat semangat...
Setiap hari, mak yang pertama saya cari tiap kali saya bangun awal pagi dan macam tu jugak tiap kali saya balik dari kerja. Tak lengkap hidup ni kalau saya tak nampak kelibat mak...biasanya di dapur atau mak tengok tv. Pagi-pagi, kalau mak buat breakfast biasanya nasi goreng yang sangat simple tu, mak akan bekalkan saya untuk bawak ke pejabat. Itulah santapan saya sepanjang waktu di pejabat..ia sangat memadai dan sangat istimewa...
Dulu saya pernah meninggalkan mak atas tuntutan tanggungjawab...Sejak tahun 2003 saya ambil keputusan untuk terus tinggal di sini bersama mak sebab saya nak mak sentiasa ada depan mata. Mak saya jarang sakit, wpun demam dan selsema. Tapi bila mak demam, lama jugak, berhari-hari...Mak sakit lutut...Sekarang mak dah tak larat nak jalan jauh-jauh macam dulu...
Mak sangat simple orangnya...Mak tidak pernah meminta apa-apa dari suami & anak-anak. Mak cakap dia dah biasa hidup susah dulu. Adik beradik ramai, makan pun terpaksa kongsi ramai-ramai. Mak cakap dulu mak selalu ikut "wan" pegi motong getah & ke bendang. Bukan tanah sendiri, bukan getah sendiri, tapi orang punya. Duit pun terpaksa kongsi...
Mak bersyukur dengan apa yang dia miliki sekarang. Walaupun kami tak kaya, tapi mak bersyukur dikurniakan anak-anak yang sihat dan amat menyayangi dirinya. Wpun dugaan terlalu banyak, mak tetap tabah...Pengorbanan mak memang tak ternilai..Hanya Allah S.W.T yang mampu membalasnya...
Saya amat kalah tiap kali memandang wajah mak...kalau di ikutkan air mata ini sentiasa ingin mengalir tatkala memandang wajah mak. Hati juga kadang kala luluh & sebak...Hanya saya saja yang tahu apa sebabnya...
Sempena Hari Ibu ini, ingin de kalungkan selautan kasih sayang untuk mak. Mak adalah segalanya dalam hidup de. De doa agar mak sentiasa sihat dan gembira. De akan usahakan segalanya untuk mak. De nak mak akan terus menjadi pendengar dan penasihat yang paling setia selama hari ini. Mak saja yang faham apa yang de rasa. Kegembiraan de, kesedihan de, keinginan de, mak tak pernah memperlekehkan...semuanya mak bagi sokongan...kemana pun de akan pergi, de bawak mak...Kita tetap akan bersama...De akan cuba penuhi apa yang mak inginkan walaupun mak tak cakap, de tau. De selalu & pasti selalu mendoakan kesejahteraan mak. De selalu merindui mak wpun kita bersama saban hari... "Mak" adalah mak yang terbaik di muka bumi Allah ini...
"Selamat Hari Ibu Untuk Mak Tersayang"
"I LOVE YOU"

8 comments:

Noraliza Ramly said...

Ara syahdunye bile liz baca topik ni...

cutecida said...

tanpa dia siapalah kita huhuhuhu

sue @ ela said...

btoi..tnpa mak..kita xkn lahir

arapink said...

Liz...masa tulis meleleh gak lah...huhuhu...TQ baca citer koi

arapink said...

betui3 kak cute....utk akak jugak, "Selamat Hari Ibu" kpd permata2 hati :

Along
Angah
Adik
Iman

akak juga ibu terbaik bg diorang :-)

arapink said...

TQ smai

Aspalela said...

ARA..aku nak tumpang kasih kat mak buleh tak??
Perjalanan hidup mak aspa pon sama le macam mak ARA....cuma kami adik badik 4 org je..x ramai..tp kasih & sayang yg mak berikan pd kami adik beradik mmg terlebih cukup...smpi mak pergi pon masih lagi kami rasakan aliran kasih sayang nye...

Moga mak & abah tenang di "sana"..Amin!

arapink said...

kasih sayang sorang "mak" x pernah ada batas..akan terus mengalir hingga akhir hayat..
perjalanan diorang sama, tu yg buat diorang jadi tabah..
hope kita bleh jd mcm "mak" kan...kuat semangat...
iringi arwah kedua2nya dengan sekalung doa setiap hari...amin