Persiapan Raya...

Friday, September 25, 2009

Salam sejahtera kepada semua. Lama jugak bercuti yer, tapi aku dah mula bekerja pada hari raya yang ke-5. Tapi korang tau lah bila kerja dalam mood raya yang masih terkurung dalam badan ni, alamatnya tahap kemalasan pun bermaharajalela dan kerajinan ala-ala suam-suam kuku gitu.




Masih dalam mood raya walaupun hari ni dah raya yang ke-6. Puasa sebulan, raya pun sebulan lah yer...hehehe...korang tengoklah baju raya kami tahun ni, warna kontroversi nu...hehehe... Lantak lah, janji raya meriah. Tajaan baju raya yang ini adalah dari adik perempuan aku, Tiq. Bukan kami adik beradik jer, malah budak dua orang tu, Cik Wani & Qistina turut mendapat tajaan....hehehe




Jumaat tu takde persiapan sangat sebab aku pun masih bekerja, adik-adik aku pun masih dalam perjalanan pulang ke rumah, tapi.....pssstttt..meh dekat sket. Nak bisik ni. Jumaat itu aku telah menjahatkan diriku ini...muehehehe. Selepas waktu rehat, jam 2.45 petang, waktu yang sepatutnya aku terpacak kat opis, aku tidak ada di situ...hahaha...aku berada dirumah...kekeke. Walaupun sebelum rehat tu aku dah dapat sound direct dari bos no 2 aku yang ting tong tu, aku buat tak reti jer....huhuhu....






Pagi Sabtu bermula lah kerja-kerja terakhir sebelum menyambut lebaran. Tahun ni kami jadi lain sket. Selalunya selepas Subuh Ramadhan terakhir kami ke pasar basah mencari bahan-bahan untuk dimasak, tapi kali ni kami bergerak lambat sedikit, kekdahnya menunggu hari cerah dan sempatlah selelap dua...huhuhu....kami ke pasaraya, bukan pasar basah...hehehe. Aku dan Tiq pun mula membeli barang-barang dalam list yang memang dibuat 2-3 hari sebelum tu. Tengoklah gaya Tiq, dalam memilih ikan bilis, sempat lagi posing tu...huhuhu. Selepas tu banyak lagi tempat yang kami pegi. Memenatkan tapi seronok sebab semangat raya makin membuak2...hehhe


Tahun ni mak abah aku berhajat nak melemang. Tapi bukan lemang panggang, tapi lemang rebus sahaja. Abah aku dah seminggu mencari tin untuk merebus lemang, payah dah nak cari tin sekarang sebab sekarang minyak masak dah dijual packing. Tapi akhirnya jumpa jugak walaupun mahal harganya, RM6 setin....huuuuhhhh!!!!... Tapi nak buat macam mana, tak de tin nanti macam mana nak melemang pulak yer...hehehe...Dari dulu Mdm. Sara memang biasa buat lemang rebus, sebab abah aku suker lemang rebus berbanding lemang panggang. Lembut dan tak berkerak seperti lemang panggang. So....Mdm. Sara ambik jalan mudah dengan merebus ajer lemang itu di dalam tin.



Lepas balik dari pasaraya, aku singgah banyak tempat. Membeli kelapa, alas meja, bekas kuih dan lain-lain barang termasuklah mencari daun pisang untuk alas lemang. Kami balik ke kampung sekejap. Kat sana memang banyaklah daun pisang. Kampung dekat, hari-hari boleh balik.....hehehe





Bila buluh dah beralas, pulut dah berisi dan santan dah bertuang, buluh-buluh semua diletak ke dalam tin. Cara penyediaannya sama macam lemang biasa, cuma cara memasaknya lain sedikit. Untuk satu tin, ngam-ngam segantang pulutnya ye akak-akak...hehehe....Masak pun letak jer atas dapur gas yang besar tu. Permukaan buluh dan tin ditutup dengan kain batik dan diikat. Aku cuma tak sempat nak ambik gambar lemang sedang direbus. Dalam tin tu isi air sepatuh tin yer. Lepas tu, lebih kurang dalam 1 jam 45 minit, lemang tu pun masak.






Bila masak, keluarkan dari tin dan ketuk-ketuk seket bagi isi lemang sedikit mampat. Waktu ni semua orang sedang menahan nafsu yer...hehehe....nak try kang, masih puasa. Jadinya masing-masing tak sabar nak tunggu waktu berbuka.






Lemang disalai sekejap tepi api nak bagi garing sikit. Dah siap pun. Senang nak buat kan? Nanti bolehlah try yer...hehehe. Aku ni ngalahkan Chef Wan pulak....jangan tak caya nanti diorang tu semua tak leh cari makan...hehehe





Bagus tak hasil tunjukan jari jemari aku ni? Lumayan tak? hahahah. Aku kalau bab menunjuk-nunjuk kuih ni memang cemerlang. Korang jangan tak tahu yer. Tapi bukan aku sorang yang terer, tapi adik-adik, dan kakak aku pun terer jugak..muahahaa. Kak Min, walaupun bodekkan Ara tak menjadi, tapi tart nenas tetap ada...gebussss lagi taw...hahaha....
Macam ni lah persiapan raya aku. Takde lah havoc sangat mcm korang tapi cukuplah alakad sahaja...hehehe....yang penting!!!!!!!!!!!!!!!..................meriahhhhhh gitewwww!
Nota Pink ::~ Boringnya keja hari ni...huhuhu

11 comments:

mamarempit said...

sedapnye lemang,..mama tk brani mkn lemang/pulut memanyak...

sI tEDI said...

lemang rebus? eh! ada ek? baru dengar hari ini!

Mawar_berduri said...

wah..wah..meriah raya k.Ara tahun ni ..baru tengok persiapan nye pun dah nampak meriah ....

arapink said...

ye mama, memang sedap tapi ara pon tak berani nak makan manyak2...

takot

arapink said...

ada sl tedi....rebus sedap jugak
tak keras...gebu2 jer...hehehe

arapink said...

alhamdulillah lah mawar, meriah jugak. seronottttt sgt ... hehehe

Sheila@CC said...

bak skit lemang tu.. cc lum rasa mkn lemang lg thn ni. huhuhu

arapink said...

kat kelantan org tak buat lemang yer? sana glemer ketupat daun palas kan? :-) datang umah ara yer cc

cutecida said...

haluuu dalinnggggg hehehe...lemang rebus lg best kan...lemak berkrim hehehe..confirm x hanget.

arapink said...

halooo kak kiut cyg :-)

betui2, x de lah gigi abah ara terkorban sebab makan lemang hangus + keras...hehhee

adianiez AIDA said...

tgk lemang ara, teringat lemang TAK MASAK yg aida beli utk mak mertua.
ptg raya tu beli 3 btg. 1 utk mak abah & 2 utk mak mertua di seremban. alhamdullillah utk mak abah yg sebatang tu elok masak nyer, lemak sedap! yg saya bawa ke seremban utk dijamu pagi raya, 2 btg tu tak masak!!!! hangin satu badan!!! nasib baik biras saya bawa 3 btg utk kami tghari 1 syawal tu. dpt lepas rindu kat LEMANG.