Kuih Raya...

Wednesday, September 9, 2009

Tat nenas (my feveret)...operasi membodek sudah lama dibuat tapi hasilnya belum lagi. To Kak Min @ LG, tunggu yer. Kalau Ara tak dapat, jangan gelak taw...taktik salah guna kot...kuikuikui


Operasi kuih raya....tapi bukan aku, orang lain. Mesti korang dah start buat kuih raya kan? Dah berapa jenis? Kalau zaman sekolah tadika dulu, bila dah nak raya mestilah dok menunjuk-nunjuk berapa banyak kuih dah buat. Bila kawan sebelah rumah tanya, dah berapa jenis kuih raya, haihhhh, sebanyak mungkin kalau boleh nak bagitau...dia pun sama, nak jugak bagi tau jumlah kuih raya kat rumah dia..heehhehe
Zaman dah berubah..masing-masing pun dah bekerja dan bekeluarga. Lain pulak caranya. Jarang dah nak membuat, mesti menempah jer yang pandai. Maklumlah, wanita bekerjaya...kononnnn!!!...kat pejabat masing-masing berlambak orang hantar tester kuih raya. Punyalah banyak, bawak balik rumah dan makan sampai kenyang...jadinya, lebih mudah kalau dipanggil 'kuih tunjuk' sebab anda harus menggunakan jari sahaja tunjuk kuih mana yang nak...dan bayar...hehehe...tapi waktu sekolah menengah dulu, walaupun kuih tu tak lah cun benor, tetap buat jugak. Tapi sekarang aku dah tak biskut-biskut ni. Tapi kalau kuih-kuih goreng macam kuih loyang, kuih siput, kerepek pisang, kuih gunting....kalau bahulu ni mintak ampunnn....tempah ajer. Tapi sekarang bahulu orang bakar dalam oven dah kan, tak macam dulu. Aku ngan Mdm. Sara menjemur tepung, mencari sabut kelapa, cari daun pandan untuk buat penyapu minyak pada acuan. Bila bab pukul telor sampai putih tu kerja abah aku...kederat jantan lah katakan..hehehhe...
Bestnya kalau diingat semula. Tapi sekarang dah tak macam dulu. Masa yang ada lebih kepada membuat persiapan lain....kepada semua, selamat membuat persiapan raya dengan rancaknya...hehehe
Nota Pink ::~ Tulis entry ni sambil dengar lagu raya :-)

16 comments:

cutecida said...

kuih rayeeeeeeeee..akak otw blk kg le baru beli..la ni sebiji kuih pun xdo huhuhuhu

sue @ ela said...

smai pn dh stat wt kuih raya..tp wt yg renyah dlu la..kuih sepit @ kapit

mamarempit said...

yammmm....sedapnye....tk sabo nk raye

hahaha
tunggu kuih tart siap...ode je

Sheila@CC said...

emm.. feberot tu kuih tat, tp thn ni xde dlm list lak pulak..

lemongrass said...

Alahai Ara weh...
kena tukar taktik sgt2 lah tu namanya. berminggu2 bodek pun tak dapat2 lagi, nampak sgt lah terguna taktik silap, wahahaha...
Kena cari taktik yg sekali bodek aje terus dpt berbalang2 tart nenas, mcm tu baru lah kaw2! Pastu pos sebalang dua ke Perth ni ye ;-)

arapink said...

To kak kiut ::~ ara ada dah 6-7 paket kuaih kering...tapi biskut2 takder lagi...hehhee

To smai ::~ buat lah, jangan terkepit tangan tu dah ler... :-)

To Mama ::~ ready duit jer mama yer...siap nanti hulur kiri...hulur kanan....ngap!!!!

To CC ::~ Kalo feberet mesti ada dlm list weiii cc oii...hehehe

arapink said...

To Kak Min @ LG ::~ itulah pasainya. Maklumlah dulu tak nuntut ilmu bodek2 nih...hehehe

tapi bior ler lambat sket dapatnya. kalau cepat kang tak sempat pulak raya...mesti dah tinggal habuk jer.

hamboiiii...sebalang dua tuuu...
insyaAllah...kalau ada rezeki...tapi kalo sampai Perth nanti dah hancussss, kak min telan jugak kan? muahahaha...ara taw dah ;-)

UnGu VioLet said...

erm bestnye.. kuih tat nie mmg feberet mar tau!!!

arapink said...

mar..pasti ada yg ngepos kat mar di sana nanti :-)

julietchun said...

aku pantang nengok kacang ngan tat gebu.

Anonymous said...

Salam,
Slalunye koi melawat dgn sengap (silent visitor) jek, tp ari nih terpanggil nak tuleh kat sini. Hehe..

Bapokle sedapnye tart nenas tuh weh! Dulu kome rajin buat, tp skang dah maleh. Buat kuih tunjuk jek skang. Kat area pekan sari tuh, mcm2 ada kan. Senang pon senang gitu. Huhu..

arapink said...

juliet, pantang tengok ke pantang jumpa??? hehehe...

arapink said...

To Anonymous ::~ Weh, TQ ler sokmo nyelit rumah koi. Tapi nanti tukarlah nama yer :-)

Koi pun gitu jugek, tunjuk jer lah....cadangkan duit jer lah...hehehe

Mawar_berduri said...

Huh..Ni kueh peberet ni....nampak best jew..tahun ni order 4 balang kuih tart nenas je ....hihihih

arapink said...

hamboi mawar...banyaknya...hehehe

hantar sini sebalang..kekeke

Mummy Dasy said...

sedapnye