Jalan Dalam Kampung...

Thursday, June 18, 2009

Salam semua...hari ni aku kena pegi buat Lawaran Susulan Peserta Basmi Kemiskinan tahun lepas. Nak tengok lah apa yang dah diorang buat dengan duit bantuan tu. Sama ada perniagaan berkembang maju atau menguncup layu.....


Pepagi tadi sampai opis kul 7.45, aku terus sarapan dulu....Sebab nak berjalan. Perot kenyang barulah selesa nak berjalan kan...hehehe.... Aku pun pergilah ke destinasi yang sepatutnya aku pegi. Best buat keje luar nih. Berjalan jer. Kerja lama aku nih. Dulu-dulu selalu pi keje luar. Kadang-kadang seminggu 1-2 hari je kat opis. Bila kuar tu macam-macamlah yang aku jumpa. Maklumlah....masuk kampung, kuar kampung. Taman ke, felda ke, kampung yang tak penah pegi selama ni pon aku redah.....


Mula lah melilau mencari. Kalo sesat tu jangan cakap lah...wajib tu..hehehe...tapi orang kampung ni sangat bagus dalam memberikan kerjasama. Bila tanya je mana rumah orang ni, laju jer tolong ngantor sampai depan tangga. Ada yang buatkan air sirap, hidang kuih pon ada...hehehe...tapi hari ni tak de yang bagi doyan lagik...kekeke...


Jumpa lah beberapa peserta. Ambik gambar dan temuramah. Ala-ala wartawan Majalah Mangga gitu...hehehhe....sibuk-sibuk aku dok mengambil gambar tu tetiba....







Tetiba terpandang "Kopitiam Acik" dalam kampung....hehehhe....dalam kampung pon ada Kopitiam. Tapi tidaklah grand macam Kopitiam yang korang lepak kat bandar-bandar besar tu, yang kopinya dalam cawan yang kecik tu, aku rase kopi tu tak sempat jatuh keperut pon, makan pulak bersama roti bakar sapu kaya perasa pandan dan ada juga yang makan dengan telor separuh masak...hahhaa..tapi harga mak aiiii...mahal!!!! Aku tak reti nak citer pasal Kopitiam kat bandar sebab aku pun tak penah lepak situ...hehehe...aku malas ah nak snap menu kat sini tadi sebab ramai benor pakcik-pakcik & anak teruna kat sini. Maklumlah...aku ni kan pemalu bangat...kekeke...
Jalan-jalan lagi cari rumah orang. Sampai kedalam ladang kelapa sawit pun aku redah. Tetiba ternampak ini....

"Assalamualaikum..Kecurian lebih 40 kayu belati 2 x 4" dan 6 x 4" dalam kebun ini. Kerugian lebih RM800.00. Maklumat diperlukan. Pemberi maklumat dirahsiakan. Saguhati akan diberikan tunai RM500.00 bila-bila masa!!!
Jeng...jeng...jeng....hehhee....adakah korang rasa cara ini lebih flexibel sekarang???...mungkin jugak lah kan untuk pengetahuan penduduk kampung. Tapi untuk pengetahuan masyarakat sekarang payah kot...Tapi takpe, ini adalah satu inisiatif orang kampung dalam menyebarkan maklumat kan...kan...kan...
Tugasan tadi belum habis...masih ada 20+++ peserta lagi nak pi jenguk. Nanti-nanti ntah hape pulak yang aku jumpa kan...hehhe....takpe. Kalo ada benda yang pelik nanti aku post lah entry kat sini lagi....

Hari makin gelap nih....nak Maghrib dah...Moh ler mandi..kekkee...badan pun penat...daaaaaa

Nota Pink ::~ Best jugak sesekali masuk kampung...


7 comments:

mamarempit said...

mama pun nk buat loan buleh???

arapink said...

buleh ma...try lah...

cutecida said...

best la keje leh jalan² ni,koi pun nak mintak loan jugak bulehhh

Noraliza Ramly said...

Wah bes sesekali lepak kopitiam nih!!!! ekekeke

arapink said...

to kak cute...akak mang suker kan jenjalan...hehhehe...ara tau

to liz...koi pun rase best sbb cawannya mesti lagik besor...kekeke

Sheila@CC said...

kiki... klu benda pree mesti best..

arapink said...

ara pon suker cc...hahaha

bagilah lagiiiii

ahakssss